Unga blir spelberoende

Allt fler unga drabbas av spelmissbruk och det här får regeringen att vilja agera på problemet. Nästan fem procent av unga mellan 16 och 17 år har problem med sitt spelande, vilket kan leda till jobbiga konsekvenser i framtiden.

219413-teen-holding-cellphone

Tidigare har vi skrivit om att allt fler söker sig till spelberoendeföreningar för att de är missbrukare av spel. Vi skrev även om att många tror att spelsajterna på nätet är boven i dramat. Detta kan man läsa om här. Men något som vi inte tog upp i just det inlägget var att spelberoendet dessutom kryper ner i åldrarna och att det är fler än någonsin som är spelberoende och unga.

Många unga drabbas

I Aftonbladet kan man läsa att regeringen vill jobba ännu mer på att förebygga spelmissbruk eftersom problemet kryper allt längre ner i åldrarna. Enligt folkhälsoministern är det faktiskt så att fyra procent av de i 16-17-årsåldern är problemspelare. För att förebygga det här problemet har regeringen gett Folkhälsomyndigheten 13,7 miljoner kronor. De ska se till att ta fram ett nationellt kunskapsstöd och de ska även sprida detta för att öka förståelsen för spelmissbruk. Varför regeringen inte gjort så mycket åt problemet med spelmissbruk tidigare, trots att problemet funnits innan, är att de helt enkelt inte prioriterat det. Men nu när det är så många ungdomar som börjat spela för pengar, måste de helt enkelt komma på ett sätt att förebygga spelmissbruket. Självklart är det även många barn och unga som drabbats indirekt av spelmissbruk när deras föräldrar hamnat i ett beroende. Enligt folkhälsoministern är det runt 76 000 barn som drabbas på grund av deras föräldrars problem.

Aggressiv reklam anledningen

Som sagt kan spelsajterna på nätet var en del av problemet och har förmodligen gjort att fler unga hamnat i missbruk. Men man kan även skylla en del av problemet på att spelbolagen satsat stora pengar på reklam och på att marknadsföra spelen till unga människor. Marknadsföringen är mycket mer aggressiv i dag än vad den varit tidigare och unga är väldigt sårbara för den här typen av reklam.